Energiegebrek? Herstel de balans tussen energiegevers en energienemers

Heb jij last van een gebrek aan energie? Ervan uitgaande dat er geen medische oorzaak is, wil ik je graag wat tips geven zodat je er iets aan kunt doen.

Merk jij dat je jouw batterij moeilijk opgeladen krijgt? Dit kan te maken hebben met een disbalans tussen jouw energiegevers en energienemers. Lees hier hoe je daar iets aan kan doen!

Het start met bewustwording

Het begint (zoals altijd) met bewustwording. Om iets te kunnen veranderen moet je je er eerst bewust van worden. Sta daarom eens wat vaker stil bij de dingen die je ‘gewoon’, op de automatische piloot doet:

  • Wat doe je
  • Waarom doe je dat
  • Wat denk je daar bij
  • Hoe voel je je als je de dingen doet die je doet

Energiegevers en energienemers

Met name de laatste vraag (Hoe voel je je als je de dingen doet die je doet) is een belangrijke vraag. Je zult merken dat sommige dingen energie kosten en sommige dingen juist energie geven. Soms kun je een hele drukke dag hebben en toch aan het einde van de dag nog energie over hebben. En soms heb je eigenlijk niet zo heel veel gedaan, maar ben je ’s avonds behoorlijk moe en afgedraaid. Herkenbaar?

Soms lukt het onvoldoende om je batterij op te laden. Dan doe je veel te veel dingen die je energie kosten en dan raak je uit balans. Je raakt je energie kwijt. Met alle gevolgen van dien. Futloos zijn, geïrriteerd raken, weinig geduld hebben, gestrest zijn, geen zin om te bewegen of te sporten, geen zin om gezond te koken/eten, troost of steun zoeken in snoepen en snaaien (chocolade?), of je verliezen in verslavingen zoals alcohol of roken.

Wat kun je doen om je energieniveau te verhogen?

Allereerst is het belangrijk om te weten wat je energiegevers en energienemers zijn.

Een eenvoudige oefening kan daarbij helpen:

  • Hou eens een week lang twee lijstjes bij
  • Schrijf op de ene lijst wat je energie heeft gegeven (energiegevers)
  • Op de andere lijst wat je energie heeft gekost (energienemers)

Kijk vervolgens welke energienemers je kunt vermijden. Bijvoorbeeld door het anders aan te pakken, je er niet meer druk over te maken (ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan), of iemand anders te vragen het voor je te doen (zeg eens NEE).

Kijk dan wat je energiegevers zijn. Kun je daar meer tijd aan besteden? Kun je het vaker doen? Of voor een langere periode? Kun je meer of andere energiegevers vinden die je kunt gaan doen?

Maak van een energienemer een energiegever

Soms kun je van een energienemer een energiegever maken. Bijvoorbeeld door er een andere gedachte bij te hebben. Want soms is iets een energienemer, omdat je vindt dat je het móet doen (terwijl je er eigenlijk geen zin in hebt). De gedachte van moeten maakt vaak dat je bijna automatisch een weerstand tegen hebt. Als je in gedachten op zoek kunt naar een andere reden, dan kun je hiermee dezelfde activiteit van een energienemer in een energiegever veranderen.

Als je bijvoorbeeld iets doet voor een ander, omdat het nu eenmaal moet, of omdat het zo hoort, dan kan het zijn dat de activiteit een energienemer voor je is. Kijk eens of je er een andere gedachte voor in de plaats kunt zetten. Bijvoorbeeld omdat je de ander ergens heel blij mee kunt maken, of omdat de ander je daar heel dankbaar voor is. Zo ervaar je de activiteit op een andere manier. Je krijgt er een ander gevoel bij. En zo kan diezelfde activiteit van energienemer in een energiegever veranderen.

Het zijn vaak je gedachten over een activiteit die bepalen of het je energie geeft, of juist energie kost.

En misschien kun je een energiegever aan een energienemer koppelen. Zo vind ik strijken een verschrikkelijke activiteit. Maar als ik mijn favoriete muziek aanzet tijdens het strijken, dan is het een stuk minder erg. En soms ga ik er zelfs een beetje bij dansen. Zo wordt strijken ineens een hele andere gebeurtenis!

Meer energiegevers leidt tot een betere gezondheid

Minder energienemers en meer energiegevers. Je zult zien dat het tot een sneeuwbaleffect leidt. Je krijgt niet alleen meer energie. Maar er zullen ook andere positieve effecten optreden.

Want als je meer energie hebt, zit je beter in je vel. Je krijgt een beter humeur. Je hebt meer geduld. Bent minder snel geprikkeld.

Je hebt ook meer energie om beter voor jezelf te zorgen. Tenminste, dat is mijn ervaring. Meer energie om nog even boodschappen te doen en een gezonde maaltijd te koken. Meer energie om te bewegen of te sporten, waardoor je minder tijd voor de tv of ander beeldscherm doorbrengt. Voor veel mensen is dit ook een moment dat ze snaaien en snacken, dus minder beeldschermtijd leidt tot minder snaaien en snacken. Je zou zo maar eens wat overtollig gewicht kunnen kwijtraken. En door beter te eten en meer te bewegen krijg je nóg meer energie. 

Zo leidt een investering in je energiegevers tot een gezondere leefstijl, zowel mentaal, als fysiek.

 

Ik ben benieuwd wat deze tip je oplevert!

22 gedachten over “Energiegebrek? Herstel de balans tussen energiegevers en energienemers”

  1. Hoi, leuke blogpost en goede tips. Ik heb pas ontdekt dat schoonmaken met leuke muziek op veel leuker is en makkelijker gaat. Dus ipv er tegen op te zien zet ik voortaan een lekker muziekje op. Krijg ik veel meer energie van.

  2. Heel duidelijk uitgelegd, en het omzetten van negatief naar positief vind ik heel leuk. Ook het koppelen van iets wat minder leuk is aan iets leuks is een goed idee. En wat gedachten betreft ben ik helemaal mee. Mensen hebben geen idee wat ze met hun denken kunnen bereiken.
    heel leuke, maar vooral waardevolle blog
    een energiegever dus 🙂
    dank je
    Gudrun

  3. Goede tips, dank je wel!! Ik mag meer activiteiten ondernemen die me energie geven, en die gedachten ombuigen is ook een goeie 🙂

  4. Het zijn inderdaad vaak de gedachten over een activiteit die bepalen of het je energie geeft of juist energie kost.Mooie tips!

  5. Goede tips, dank je wel. Ik merkte dat sommige dingen me veel energie kostte omdat ik dan niet goed adem haalde! (Te gefocust bezig zijn)

  6. Goed verhaal Meike!. Mogen allemaal weleens stil staan bij het aarom doe ik dit nou? Zonder oordeel, gewoon het jezelf eens afvragen…

Reacties zijn gesloten.