Met mindfulness jouw doelen bereiken

Hoe doen anderen dat toch?
Mij lukt het nooit…
Het is veel te moeilijk…
Er is niemand die mij helpt…
Ik weet niet waar ik moet beginnen…

Heb jij ook zo’n last van dat kritische stemmetje in je hoofd?

Je wilt iets bereiken, maar het lukt niet

Veel gehoord: je wilt iets veranderen. Ergens mee stoppen. Of ergens aan beginnen. Maar het lukt je gewoonweg niet. Of het begin lukt wel, maar daarna stokt het. Je vervalt weer in je oude patroon.

Hoe kan dat toch? Want je wilt het toch zo graag! Je wilt toch:
– afvallen
– meer gaan bewegen
– stoppen met roken
– minder alcohol drinken
– eerder naar bed
– minder tv kijken
– minder stressen en meer ontspannen
– …(vul hier jouw goede voornemen in)

Hoe zou het zijn als dat nu eens wel zou lukken?
Wat zou dat jou opleveren? Hoe zou je je voelen? Wat zou het met je doen?

Mensen zijn gewoontedieren

Weten wat je wilt bereiken én weten wat het je oplevert, dat is vaak nog niet voldoende om daadwerkelijk die verandering te bereiken. Gek toch? Hoe kan dat nou?

Dit komt door onszelf, door de manier waarop wij de dingen doen die we doen. Wij mensen zijn namelijk ontzettende gewoontedieren. We doen veel dingen zonder erover na te denken. Gewoon op de automatische piloot. Zo functioneren we namelijk het beste.

Ons brein beschermt ons

Als we iets moeten gaan doen, wat we niet gewend zijn, dan slaat ons brein alarm. “Hee hallo, zo zijn we het niet gewend. Doe eens even normaal!”

En misschien herken je die reactie van jouw brein wel. Bijvoorbeeld omdat je heel erg zenuwachtig wordt als je iets doet, wat je nog nooit hebt gedaan. Dat je klotsoksels krijgt, of trilhanden. Een droge mond. Slappe knieën. Dat je uitstelgedrag vertoont.

En soms kom je gewoonweg niet eens in actie. En misschien merk je dat je dan dingen tegen jezelf gaat zeggen als:
– ja maar, het is toch ook niet zo nodig?
– ja maar, het is toch ook helemaal niet erg?
– ja maar, ik ben niet de enige die dat zo doet.
– ja maar, zo ben ik nu eenmaal.
– ja maar, wat haal ik me nu ook in mijn hoofd, ik kan dat toch helemaal niet?
– ja maar, zo doen wij dat nooit.
– ja maar, daar weet ik nog niet genoeg over, ik ga het eerst eens onderzoeken.
– ja maar….(wat zeg jij tegen jezelf?)

Dit zijn allemaal excuses. Jouw brein wil namelijk heel graag dat je de dingen blijft doen, zoals je het altijd al deed.

En dat doet het brein om jou te beschermen. Tegen stress, mislukking, verdriet, pijn of angst.

Je moet je snufferd stoten om te groeien

Dat is een super mooi mechanisme. Maar het kan je ook in de weg zitten. Het kan ervoor zorgen dat je helemaal niet start aan nieuwe dingen. En het kan er ook voor zorgen dat je heel snel het bijltje erbij neergooit. “Nee hoor, dit is niks voor mij. Dit werkt niet. Bij mij gaat het anders.”

Wees eens eerlijk? Dat heb je wel eens gedacht toch?

Maar denk eens aan toen je nog een klein kind was. Toen je nog moest leren lopen. Dat ging niet van de ene op de andere dag. Daar heb je flink voor moeten oefenen. En daarbij heb je jouw grenzen verlegd. Je bent uit je comfortzone gekropen. Bij de eerste de beste val moest je misschien wel even huilen, maar het stopte jou niet om door te gaan, om het nog eens te proberen. Je zette door. Niks: “ja maar het is toch ook niet zo nodig. Of: “ja maar, zo ben ik nu eenmaal.”

Dus: werken aan je doel, is:
– uit je comfortzone komen en de dingen anders doen of nieuwe dingen doen
– geen excuses hebben
– doorgaan. Ook al val je op je snufferd, ook al lukt het niet meteen: je geeft niet op, je begint steeds opnieuw.

Stel jezelf eens de volgende vragen:
– kijk naar je doel: welke gewoonte moet je veranderen om je doel te bereiken?
– heb je het al vaker geprobeerd om die gewoonte te veranderen? Welke excuses heb je gebruikt toen je merkte dat het niet lukte?
– wat zou de werkelijke boodschap van je brein kunnen zijn geweest? Waar probeert jouw brein je voor te behoeden? Welke pijn, verdriet of angst zit er achter?

Als je hierin meer inzicht hebt, kun je eraan werken om je pijn, het verdriet of de angst te verminderen. Ik heb hiervoor diverse technieken en methoden beschikbaar.

Doorbreek je patronen

Zoals gezegd: mensen zijn gewoontedieren. We doen veel dingen op de automatische piloot. Zonder erbij na te denken. Misschien heb je dat wel eens gemerkt bij het autorijden. Als je vaak dezelfde route neemt, dan doe je dat zonder dat je er echt met je hoofd bij bent. Je kunt zelfs met je gedachten afdwalen, zonder dat er ongelukken gebeuren. En ineens ben je op de plek van bestemming.

Zo gebeurd dat ook met andere dingen. We doen heel veel zonder er bewust bij na te denken. Of we doen het terwijl we in gedachten met iets anders bezig zijn. Zoals tanden poetsen, de was opvouwen, ’s avonds na het eten op de bank ploffen, je smartphone checken tijdens een gesprek met iemand anders, of eten voor de tv.

Je herkent het misschien doordat je zegt (of mensen hoort zeggen):
– Ineens was het zo…
– Ik deed het al voor ik er erg in had…
– Voor ik het wist…

Als je een gewoonte wilt veranderen, dan zul je jezelf eerst bewust moeten worden van die gewoonte en hoe je dat dan precies doet.

Dat dropje zit niet ineens zomaar in je mond. Daar moet je iets voor doen. Denk eens terug naar hoe dat zo gekomen is. Wat deed je en wat deed je daarvoor en wat deed je daar weer voor. Stapje voor stapje terug. Maak bewust wat je onbewust hebt gedaan.

Mindfulness is de sleutel

Als je dit stap voor stap terugloopt, dan kom je op het moment waar je ook een andere keuze had kunnen maken. Die andere keuze had je misschien wel gemaakt, als je er met je gedachten beter bij was geweest. Als je meer mindful was dus.

Je had een stuk fruit kunnen pakken, in plaats van drop. Of je had een glas water kunnen drinken.

Je had een stukje kunnen gaan lopen, in plaats van voor de tv ploffen. Of je had kunnen gaan strijken.

Je onderbreekt hiermee een patroon. Een gewoonte. Je maakt daarmee actief nieuwe neurale verbindingen aan in je brein. En als je dat maar vaak genoeg doet, dan wordt je nieuwe gedrag ook weer een gewoonte.

Het beste werkt het als je iets geheel anders gaat doen dan de gewoonte die je wilt veranderen.

Zo hoorde ik een verhaal van iemand die wilde stoppen met roken. Op het moment dat hij merkte dat hij de behoefte had om een sigaret aan te steken, ging hij douchen. En als hij ergens was waar hij niet kon douchen, dan ging hij zijn handen wassen. Hij gebruikte dus geen e-sigaret, of nicotinekauwgom. Maar hij ging iets heel anders doen. Daarmee ging het moment dat hij trek had in die sigaret, voorbij. Voor hem werkte dat heel goed. Hij is daarmee van zijn rookverslaving af gekomen.

Zo kun je ook de hond gaan uitlaten als je merkt dat je zin hebt in een late-night-snack voor de tv. De tafel alvast dekken voor het ontbijt de volgende dag. Of je tas alvast inpakken voor de volgende dag. En je kunt natuurlijk ook je partner een dikke zoen geven!

Voor de echte sportievelingen onder ons een paar push-ups doen als je merkt dat je zin hebt om een biertje te pakken. Of de trap op en neer lopen.

Nou zeg je misschien: ja maar, dat is wel een beetje stom. Dat gaat niet werken. Lees dan het bericht van vorige week maandag nog maar eens. Dat is je brein wat jou in je comfortzone wilt houden. Geen probleem hoor. En als je daar naar wilt blijven luisteren vind ik dat prima.

Maar dan verandert er ook niks.

Als je doet wat je altijd al deed, zul je krijgen wat je altijd al kreeg

Wil je een ander resultaat, dan zul je iets moeten veranderen.

Dus:
– welke automatische gewoonte wil je veranderen
– hoe doe je die gewoonte (werk dit stap voor stap voor stap uit)
– wat is het moment dat je die gewoonte nog kunt stoppen of onderbreken
– welke andere bezigheid kun je ervoor in de plaats doen

Je zult zien dat het werkt.

Ik wens je veel succes!